Skip to main content

ABC stron internetowych część 2 – Co to jest domena?

Jak wyjaśnialiśmy w pierwszej części artykułu ABC stron internetowych, chcąc posiadać własną stronę internetową, niezbędne są trzy elementy:

  • domena,
  • hosting,
  • struktura (pliki składające się na stronę)

Każdy z nich pełni istotną rolę w funkcjonowaniu strony, dlatego też warto wiedzieć czym one są i za co odpowiadają. W tej części artykułu zajmiemy się domeną i wyjaśnimy czym jest, jak działa oraz jak ją zdobyć.

Czym jest domena?

Czym jest domena?

W dużym skrócie domena jest adresem, który wpisuje się w przeglądarce internetowej, by konkretna strona internetowa została wyświetlona. Domena jest najbardziej istotną lub bazową częścią adresu URL. Adres URL (z ang. Universal Resource Locator) to unikalny adres używany do identyfikacji zasobów w Internecie. Składa się z kilku części, w tym protokołu (np. http, https), nazwy domeny o której dzisiaj rozmawiamy (np. google.pl) i opcjonalnie ścieżki do konkretnego zasobu (np. /maps/). Każda domena składa się z dwóch części:

  • nazwy, stanowiącej główny człon i niejako wizytówkę reprezentowanej strony,
  • rozszerzenia, które występuje po kropce i zawsze znajduje się na końcu domeny.

W Polsce najpopularniejszym rozszerzeniem jest „.pl” a domeny najczęściej zawierają nazwę marki, lub słowo istotne dla prowadzonej działalności. 

W jakim celu powstały domeny?

Każda strona internetowa umieszczona na hostingu posiada swój adres IP. Odwiedzenie w ten sposób strony wymagałoby zapamiętania 4 grup liczb z zakresu od 0 do 255. Nie jest to szczególnie wygodne. Dużo szybciej wpisać np. google.com zamiast 192.168.0.1. Dodatkowo sytuację komplikuje fakt, że niektóre strony dzielą swój adres IP z innymi, a odwołania bezpośrednio do konkretnych stron dokonują się w części uzupełniającej adres, znajdującej się po znaku „/”. Z tego też powodu powstały domeny internetowe, które zastępują skomplikowane adresy IP i są dużo prostsze do zapamiętania.

Jak wybrać odpowiednią domenę?

Jak odpowiednio dobrać domenę?

Tworząc stronę internetową, warto bardzo dobrze przemyśleć kwestię doboru nazwy domeny. Nazwa zbyt długa nie zapada w pamięć, a duża rozbieżność między zapisem a wymową sprawi trudności wielu osobom, które o stronie usłyszą, ale nie będą potrafiły jej znaleźć w internecie.

Najczęściej na nazwę wybiera się samą nazwę firmy, co ułatwia skojarzenie i odnalezienie jej klientom. Często też nazwa zawiera podstawowe, skrótowe informacje odnośnie tematyki strony. Dobrze dobrana, chwytliwa nazwa, zapada łatwo w pamięć i sprawia, że strona jest częściej odwiedzana. Kwestia rozszerzeń jest prostsza, szczególnie, że aktualnie dostępne są nawet rozszerzenia przypisane konkretnym profilom działalności strony, jak na przykład „.shop”.

Jak zarejestrować domenę?

Po wybraniu odpowiedniej nazwy i rozszerzenia domeny, niezbędne będzie jej zarejestrowanie. Na poziomie światowym, rejestrację nadzoruje organizacja ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers). Przydziela ona i przypisuje adresy IP oraz prowadzi scentralizowaną bazę danych domen i ich adresów IP. Zajmuje się też zatwierdzaniem nowych rozszerzeń domen.

Na poziomie regionalnym w przypadku Polski, nadzór nad domeną .pl sprawuje NASK (Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa). Samej rejestracji dokonuje się za pośrednictwem jednego z partnerów NASKu, tzw. rejestratora, których łatwo można znaleźć w internecie. Po wybraniu rejestratora sprawdzić można, czy wybrana nazwa nie została już przez kogoś zajęta (co jest częstą praktyką w przypadku poszukiwania nowej domeny). Wybierając rejestratora domeny, warto sprawdzić dokładnie, z jakim kosztem trzeba się liczyć, nie tylko w pierwszym roku, ale również przy przedłużaniu w cenie regularnej.

Ile kosztuje rejestracja domeny?

Ile kosztuje rejestracja domeny?

Rejestrując swoją domenę, liczyć się trzeba na początku z opłatą rejestracyjną. Wniesienie tej opłaty przypisuje domenę do użytkownika na rok czasu, najczęściej w bardzo atrakcyjnej cenie, rzędu kilku – kilkunastu złotych. Po upływie roku niezbędne jest przedłużenie rejestracji, które wiąże się z wniesieniem kolejnej opłaty. U niektórych rejestratorów jest możliwość opłacenia z góry dłuższego czasu, często z atrakcyjnym rabatem.

Warto dokładnie przeanalizować ceny, ponieważ bardzo często rejestratorzy oferujący pierwszą rejestrację w bardzo niskich cenach, bądź nawet za darmo, nakładają bardzo wysokie ceny na ich przedłużenie. Przeniesienie domeny do innego rejestratora wiąże się niestety z dodatkowymi formalnościami (u niektórych operatorów, wymagane jest wysłanie fizycznego listu z wnioskiem o tzw. kod Authinfo, który umożliwia transfer domeny, czyli przeniesienie jej obsługi do innego rejestratora). Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest przeliczenie kosztów na dłuższy okres i branie pod uwagę ceny całkowitej, kilkuletniej przy wyborze rejestratora.

Jak działają domeny?

By strona wczytywała się przy wykorzystywaniu domeny, niezbędny jest system domen, który ma na celu zamianę ciągu słów na liczby. System ten określany jest skrótem DNS (Domain Name System) i nadzoruje go ICANN. Po wpisaniu domeny strony w przeglądarce internetowej, przesyła ona zapytanie do serwera DNS, która wyszukuje przypisanego adresu IP i przekazuje do niego zapytanie. Cała operacja trwa ułamki sekundy, dzięki czemu jest praktycznie niezauważalna przez użytkownika.

Chcesz uzyskać konsultacje w sprawie wyboru i rejestracji domeny?
Skontaktuj się z nami!