Skip to main content

ABC stron internetowych część 3 – Co to jest struktura strony?

Chcąc posiadać własną stronę internetową, niezbędne jest zadbanie o trzy podstawowe elementy, czyli:
  • Domenę,
  • Hosting,
  • Strukturę.
Kwestie domeny i hostingu omówiliśmy w dwóch poprzednich częściach artykułu, dlatego też tym razem zajmiemy się kwestią struktury. Wyjaśnimy, czym jest oraz na co ma wpływ. Podpowiemy również, jak powinna wyglądać, by przynosić największe korzyści.

Struktura strony www - czym jest i dlaczego jest taka ważna?

Czym jest struktura strony internetowej?

Przygotowując stronę internetową, warto opierać się na konkretnym planie. Pozwala on na uporządkowanie pracy i sprawia, że wszystko jest przejrzyste. Jednym z elementów planowania jest określenie struktury strony, czyli całego jej szkieletu. Jest ona często nazywana architekturą witryny, ponieważ odpowiada za organizację i sposób układania treści na stronie internetowej. To od struktury zależy, czy po stronie będzie można łatwo się poruszać, by znaleźć wszystkie potrzebne informacje, ponieważ uporządkowana zapewnia dobrą widoczność wszystkich podstron i pozwala uniknąć mylącego bałaganu. Dodatkowo architektura ma duży wpływ na kwestie indeksowania strony w wyszukiwarkach, dlatego też jest istotna pod kątem SEO.

Jakie typy struktur są stosowane przy projektowaniu stron internetowych?

Przygotowując własną stronę internetową, warto wiedzieć, jaką strukturę można wykorzystać, by była jak najbardziej funkcjonalna. Do najpopularniejszych struktur zaliczyć można:
  • Strukturę drzewiastą, nazywaną również hierarchiczną lub strukturą piramidy. Taka architektura jest wykorzystywana najczęściej ze względu na dużą uniwersalność i przejrzystość. Skonstruowana jest na wzór odwróconego drzewa z korzeniami, gałęziami i liśćmi. Korzeń stanowi w tym wypadku stronę główną.
  • Strukturę liniową, czyli sekwencyjną. Taka forma wykorzystywana jest w przypadku stron, które wymagają przejścia przez konkretne kroki w określonej kolejności. Przykładem mogą być formularze zamówień lub kursy online.
  • Strukturę matrycową, inaczej nazywaną sieciową. W tym przypadku użytkownik uzyskuje możliwość nawigacji w dowolnym kierunku, bez określonej hierarchii i ścieżki. Taka struktura ma zastosowanie w przypadku stron wykorzystujących duże ilości treści multimedialnych jak na przykład galerie zdjęć.
  • Strukturę bazodanową, która opiera się na treściach przechowywanych w bazie danych i organizowanych dynamicznie zależnie od preferencji użytkownika, opartych na metadanych takich jak data publikacji, tagi, czy kategorie produktów. Najczęściej taka architektura wykorzystywana jest w sklepach internetowych, forach dyskusyjnych, stronach z ogłoszeniami lub portalach informacyjnych.
  • Strukturę mieszaną. Jest to architektura oparta na połączeniu różnych typów struktur, umożliwiając tym samym łączenie różnych funkcjonalności na stronie internetowej. W ten sposób witryna posiadająca główną strukturę hierarchiczną może zawierać elementy struktury sekwencyjnej lub bazodanowej, umożliwiając prowadzenie w jednym miejscu usług informacyjnych, jak i prowadzenie sklepu.
Jaką strukturę strony www powinienem wybrać?

Czemu wybór właściwej struktury jest istotny?

W internecie znaleźć można wiele stron, które nie posiadają określonej struktury i są wykonane bardzo nieprofesjonalnie. Utrudnia to nie tylko nawigację, ale też sprawia, że strona jest wyjątkowo niekorzystnie pozycjonowana w wyszukiwarkach. Dobranie odpowiedniej struktury strony niesie za sobą wiele pozytywów:
  • Ułatwia pozycjonowanie strony,
  • Ułatwia poruszanie się po stronie użytkownikowi, co przekłada się na lepsze User Experience (UX),
  • Ułatwia skalowanie strony i dalszą jej rozbudowę,
  • Sprawia, że strona jest postrzegana bardziej profesjonalnie,
  • Przekłada się na dużo lepszą konwersję, czyli zwiększa szansę na sprzedaż produktu lub skorzystanie z usług przez użytkownika.
  • Ułatwia grupowanie tematyczne materiałów umieszczanych na stronie.

Jak przygotować dobrą strukturę strony?

By strona internetowa miała odpowiednio przygotowaną strukturę, niezbędne jest dokładne jej rozplanowanie. Określić trzeba, które informacje są kluczowe oraz naszkicować wstępną hierarchię wszystkich podstron. Ułatwi to późniejsze projektowanie całości i zapobiegnie pominięciu ważnych informacji. Przygotowanie wstępnego szkicu pozwoli też uniknąć ryzyka pojawienia się osieroconych podstron, czyli takich, które mimo opublikowania w internecie, nie posiadają bezpośredniego linkowania z poziomu strony głównej.   Dobrym pomysłem jest zbadanie stron konkurencyjnych i wyciągniecie wniosków z wykorzystywanych przez nie schematów. Ważne jest stosowanie odpowiednich słów kluczowych, ponieważ od nich będzie zależała skuteczność SEO. Istotna jest też prostota, ponieważ mocno rozbudowana struktura hierarchiczna utrudnia indeksowanie podstron oraz sprawia, że obsługa strony staje się skomplikowana i uciążliwa. Najlepszym rozwiązaniem jest zastosowanie rozwiązania, które umożliwi dotarcie do wszystkich informacji w mniej niż 4 kliknięcia z poziomu strony głównej. Jakie są narzędzia do struktury strony?

Czy istnieją narzędzia ułatwiające analizę struktury strony?

Przygotowując stronę internetową, skorzystać można z narzędzi, które ułatwiają zarówno przeanalizowanie użyteczności, jak i skuteczności SEO witryny. Użytecznym rozwiązaniem jest stworzenie mapy strony, która pokaże w sposób wizualny całą strukturę i umożliwi naniesienie odpowiednich poprawek. Wśród narzędzi tworzących mapy godne polecenia są:
  • Screaming Frog,
  • Dyno Mapper.
Przygotowaną wstępną wersję strony warto przetestować pod kątem użyteczności. Narzędzia takie jak Hotjar czy Crazy Egg pozwalają na sprawdzenie, w jaki sposób użytkownicy poruszają się po stronie i gdzie ruch jest utrudniony ze względu na zbytnie skomplikowanie struktury. Równie istotna jest analiza SEO, by mieć pewność, że strona będzie prawidłowo indeksowana, a jej pozycjonowanie nie będzie utrudnione. W tym celu warto korzystać z narzędzi takich jak:
  • SEMrush,
  • DeepCrawl,
  • Ahrefs.
Dobór narzędzi powinien być zawsze dopasowany do charakteru i profilu prowadzonej strony, dlatego też warto sprawdzić ich funkcjonalność oraz możliwości przed wyborem jednego konkretnego.